Aquest cap de setmana s’ha celebrat a Salou el Campionat de Catalunya d’Escacs per Equips d’Escoles 2026, organitzat per la Federació Catalana d’Escacs. L'edició d'enguany ha tancat doblant la participació respecte a edicions anteriors, tant en nombre d'equips inscrits com d'esportistes, que han competit al llarg de 6 rondes sota el sistema suís.

Més enllà de les xifres, el campionat s'ha convertit en una de les trobades de l'esport base. S'ha viscut un molt bon ambient entre els esportistes durant totes les partides, on tots els infants han gaudit d'un cap de setmana rodó d'escacs compartint l'experiència amb els seus companys d'equip. En tractar-se d'una cita oberta a equips no federats, ha estat el torneig ideal perquè molts tinguessin el seu primer contacte amb la competició.

Sota la direcció esportiva d'Iván Marina De La Torre i l'arbitratge principal de Josep Ramon Rodriguez Marcos, el campionat s'ha disputat amb un ritme de partides ràpides de 20 minuts més 10 segons d’increment, demostrant l’alt nivell d’escacs que trobem a les escoles de Catalunya.

A diferència d'altres formats, el campionat premia directament el rendiment específic de cada franja d'edat escolar, per la qual cosa no s'ha establert un podi general, sinó els tres millors classificats de cada categoria, a més del reconeixement als millors taulers individuals del torneig.

Categoria Primària

  1. Campió: Escola Elisabeth A
  2. Sotscampió: Escola Palau d'Ametlla
  3. Tercer Classificat: Escola Sant Sadurní A

Categoria Secundària

  1. Campió: Socrates Educa International School A
  2. Sotscampió: Escoles Betlem C
  3. Tercer Classificat: Institut Dolors Mallafré

 

Un model d'èxit avalat per la FIDE

L'èxit i la massiva participació d'aquest campionat escolar no són fets aïllats, sinó el reflex de la consolidació dels escacs com a eina pedagògica a les aules catalanes. Precisament coincidint amb aquestes dates, Catalunya ha rebut la visita institucional de la Comissió d'Escacs i Educació de la Federació Internacional d'Escacs (FIDE).

La delegació internacional, encapçalada per la Secretària General de la comissió, Rita Atkins, ha viatjat al territori per conèixer de prop el programa "Escacs a l'Escola", triat per la FIDE com un referent mundial de bones pràctiques de cara a la declaració del 2026 com l'Any dels Escacs en l'Educació.

Durant la seva estada, els representants de la FIDE s'han reunit amb la Direcció General d'Innovació, Digitalització i Currículum del Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya i amb el president de la Federació Catalana d'Escacs, Ramon Chalmeta. Les institucions han posat en relleu les impressionants xifres del programa a Catalunya:

  • Més de 300 escoles i instituts d'arreu del territori ja utilitzen els escacs en horari lectiu de forma transversal.
  • S'han realitzat més de 350 cursos de formació gratuïts i s'han emès més de 4.200 certificats a docents des de l'inici del programa el 2012.
  • En l'àmbit de la coeducació, s'ha aconseguit trencar estereotips de gènere a les edats primerenques, registrant-se participacions femenines que superen el 40% en els tornejos escolars interns dels centres integrats.

Amb la cloenda d'aquest Campionat de Catalunya a Salou i el reconeixement de la comunitat internacional, l’aliança entre els escacs i l’educació a Catalunya referma el seu compromís per continuar potenciant les funcions executives, el pensament lògic i els valors de la ment en els futurs ciutadans.

Per a més detalls i actualitzacions sobre el programa educatiu i futures competicions, podeu consultar l'enllaç oficial del programa Escacs a l'Escola (XTEC). Aquest campionat ha comptat amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona.

Enllaç a les imatges