VIST, l'informe arbitral, i al·legacions posteriors.

VIST, totes les al·legacions del jugador denunciat.

VIST, la declaració del seu adversari.

VIST, la proposta de resolució de l'instructor i secretari que s'inhibeixen de la resolució final de l'expedient.

ANTECEDENTS

En data 10/11/2024 arriba a aquest Comitè una Incidència de la ronda 6 del Campionat Absolut Territorial de Tarragona 2024 grup A. A l’informe arbitral es denuncia la utilització del telèfon mòbil per part del jugador G.B.F. i els àrbitres van decretar la pèrdua de la partida per part de l’infractor.

En els escrits acusatoris de l'equip Arbitral es detallen els fets que justifiquen la seva decisió de donar la partida per perduda: al començament de cada ronda, s'informa els jugadors que està estrictament prohibit tenir un moviment a la sala, inclòs apagat o en silenci. També es recalca la prohibició d'entrar o sortir del bany amb el mòbil a sobre.

Els àrbitres reben una informació d'un espectador, present a la sala de joc, qui manifesta que el jugador G.B.F. abandonava la sala i es dirigia al bany de forma contínua, gairebé en cada jugada. Els àrbitres, conjuntament, coordinen la vigilància al jugador denunciat. Finalment, sorprenen el jugador G.B.F. sortint del bany. Requerit al fet que mostrar el mòbil, es va resistir. Finalment, davant l’evidència que portava el mòbil ho va treure afirmant que estava apagat En aquest moment el dispositiu es va obrir, revelant a la pantalla un tauler d’escacs amb una posició activa, ràpidament va tancar la tapa del mòbil mentre el portava a la mà. A la petició d’entregar el mòbil per a la seva revisió es va negar.

El 14/11/2024 el Comitè de Competició obre expedient informatiu.

El 18/11/2024 es rep la declaració de l’adversari del jugador denunciat:

Que manifesta en síntesi: “Que a partir de la jugada 10, el Sr. G.B.F. jugava massa ràpid, gairebé al toc, allunyant-se del tauler, sense poder determinar on es dirigia, si al lavabo, si a fumar fora de la sala de joc o a observar partides a la sala de joc.”

El 10/12/2024 es reben les al·legacions del jugador G.B.F.

El dia 17/12/2024 es reben les al·legacions de l’equip arbitral.

El dia 27/12/2024 arriben noves al·legacions del jugador denunciat.

El dia 17 de febrer de 2025 s’envia a les parts implicades la proposta de sanció.

El dia 3 de març de 2025 arriben les al·legacions a la proposta de sanció per part del jugador sancionat on indica que havia de tenir el mòbil encès per una causa de força major (per malaltia d’un familiar), que no va utilitzar el mòbil per ajudar-se en la partida i que en cap cas es tracta d’una falta molt greu.

FONAMENTS DE DRET

Lleis dels Escacs de la FIDE

Art. 11: La conducta dels jugadors

11.3.2.1 Durant la partida està prohibit que un jugador tingui qualsevol dispositiu electrònic no aprovat específicament per l'àrbitre a la sala de joc.

11.3.3 L'àrbitre pot requerir al jugador que permeti la inspecció de la seva roba, bosses, altres articles...

Normes Anti-Trampes de laFIDE

I. Propòsit, Principis Rectors i Definicions

2. "Trampes" en aquestes normes significa:

I) l'ús intencionat de dispositius electrònics.

VII. Sancions.

1. Les sancions [...] Prohibició de fins a quinze anys per a prendre part en competicions d'escacs o qualsevol activitat relacionada amb els escacs.

REGLAMENT DE COMPETICIÓ I DISCIPLINA ESPORTIVA FCE

Article 19. Classificació de les Infraccions de la Conducta Esportiva.

Les infraccions de la conducta esportiva es classifiquen en molt greu, greus i lleus.

1.- Són infraccions molt greus:

n. La utilització de telèfons mòbils i el fet de portar un aparell electrònic o de qualsevol mena que permeti la comunicació del jugador amb l'exterior o l’emmagatzemen de partides o posicions a la sala de joc, excepte que hi hagi una autorització prèvia de l’àrbitre o els delegats que facin aquesta funció.

p. La infracció de la normativa Anti-Trampes de la FIDE.

Article 25. Tipologia de Sancions.

Per raó de les infraccions tipificades en aquest Reglament, puguin imposar-se les següents sancions:

  • L'avís.
  • L'amonestació pública.
  • La suspensió o inhabilitació temporals.
  • La privació definitiva o temporal dels drets d'associat o associada.
  • La privació definitiva o temporal de la llicència federativa.
  • La inhabilitació a perpetuïtat.
  • La multa.
  • La clausura del recinte esportiu.
  • La prohibició d'accés als recintes esportius.
  • La pèrdua de la partida o la desqualificació en la partida.
  • La pèrdua de punts o de llocs en la classificació.
  • La pèrdua o el descens de categoria.

1. Corresponen a les infraccions molt greus:

  • La inhabilitació a perpetuïtat.
  • La privació definitiva de la llicència federativa.
  • La privació definitiva dels drets de membre afiliat o adherit.
  • La suspensió o inhabilitació temporal per un període d'un a quatre anys.
  • La privació del dret de membre afiliat o adherit per un període d'un a quatre anys.
  • La multa de fins a 1.200 €.
  • La pèrdua o descens de categoria, la pèrdua de punts o llocs en la classificació, o la clausura del recinte esportiu per un període de 4 partits o proves a una temporada, segons que s'escaigui.
  • La pèrdua del partit o la desqualificació de la partida.
  • La prohibició d'accedir als recintes esportius per un període d'un any o més, fins a cinc.

Article 33.

C) Disposicions comunes.

1.- Es considerarà causa de força major aquelles circumstàncies, fets o successos que es trobin fora del cercle d’actuació de l’obligat, que no es poguessin preveure o que, encara previstes, resultessin impossibles d’evitar.

Article 40.

Article 40. Extinció de la Responsabilitat.

Són causes de l'extinció de la responsabilitat disciplinària:

  1. La pèrdua de la condició d'esportista, tècnic federat o de membre del club o associació esportiva que es tracti. En aquest darrer cas, si la pèrdua de la condició és voluntària, aquest supòsit d'extinció de la responsabilitat disciplinària té efectes merament suspensius si qui està subjecte a procediment disciplinari en tràmit o ha estat sancionat recupera en qualsevol modalitat esportiva, i dins d'un termini de tres anys, la condició amb què restava vinculat a la disciplina esportiva. En aquest cas, el temps de suspensió de la responsabilitat disciplinària no es computa als efectes de la prescripció de les infraccions ni de les sancions.

Article 77.

En la providència que acordi l’inici del procediment s’ha de concedir als interessats el termini de sis dies hàbils, a comptar de l’endemà de la notificació, perquè puguin proposar per escrit la pràctica de totes els diligències de prova que puguin conduir a l’aclariment dels fets i a l’enjudiciament adequat.

Article 78.

Un cop transcorregut el termini establert per l’article anterior, l’instructor, mitjançant la resolució oportuna, ordena la pràctica dels proves que, proposades o no pels interessats, siguin rellevants per al procediment i la resolució. Per aquest motiu, en la mateixa resolució, l’instructor obri a prova l’expedient per un termini no superior a vint dies hàbils ni inferior a zinc, i comunica als interessats, a qui els ha d’ésser notificada la resolució, el lloc, el moment i la manera de practicar cada prova.

Article 79.

Contra la resolució de l’instructor que denegui la pràctica d’una prova proposada pels interessats, aquests puguin reclamar a l'òrgan competent per resoldre l’expedient en el termini de tres dies hàbils, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució. L'òrgan competent, dins els cinc dies hàbils següents, ressol sobre l’admissió o el rebuig de la prova proposada i, en el cas que l’admeti, ressol el que procedeixi per a la pràctica corresponent.

Article 80.

Un cop transcorregut el termini fixat per a la pràctica dels proves, l’instructor, en el termini de deu dies hàbils comptats donis de l'endemà del dia en què fineixi el termini de pràctica dels proves, proposa el sobreseïment i l’arxivament de l'expedient, si considera que no hi ha motius per a formular cap plec de càrrecs o, en cas contrari, formula un plec de càrrecs, en el qual s’han de reflectir els fets imputats, els circumstàncies concurrents i els corresponents infraccions que puguin constituir motiu de sanció, juntament amb la proposta de resolució.

La proposta de sobreseïment i l’arxivament de l'expedient o, si escau, el plec de càrrecs i la proposta de resolució s’han de notificar als interessats perquè, en el termini de deu dies hàbils, comptats donis de la notificació, puguin examinar l’expedient i puguin presentar per escrit les al·legacions que considerin convenients en defensa de llurs drets o interessos.

CONSIDERACIONS

El jugador denunciat al·lega que havia de tenir encès el seu telèfon mòbil per una causa de força major (malaltia d’un familiar directe), però en cap moment ho va comunicar a l’equip arbitral. Tampoc justifica que portés el mòbil encès al lavabo en diferents moments de la partida. I a més una causa de força major és un fet imprevist, que no es pot evitar, no una malaltia ja detectada.

A petició de l’àrbitre, el jugador es va negar a que el seu mòbil fos revisat.

L'equip Arbitral del Torneig, en nom del correcte compliment de la Legislació Anti-Trampes, entenem que la seva actuació, imparcial, gaudeix de presumpció de certesa, sobretot quan assenyala la negativa del senyor G.B.F. a ensenyar-li el mòbil sol·licitat.

El jugador al·lega que no va fer servir el seu telèfon mòbil per ajudar-se en la partida, però un dels àrbitres va veure a la pantalla del seu mòbil un tauler d’escacs. L’explicació de què era un fons de pantalla no concorda amb la foto presentada com a prova pel jugador denunciat.

Les al·legacions del jugador denunciat no desvirtuen la seva apreciació dels fets que se l’imputen.

Mentre s’estava redactant la present resolució, hem rebut la notificació de la F.C.E., on se'ns comunica que, el Sr. G.B.F., no ha renovat llicència per a la temporada en curs, pel que fa als efectes del compliment de la sanció imposada començaran, a partir de la reanudació oficial, de la pràctica escaquística en territori català.

RESOLUCIÓ

Sancionar el jugador G.B.F. a UN ANY d’inhabilitació per a disputar qualsevol competició oficial homologada per la Federació Catalana d’Escacs, per falta molt greu, a causa d’haver utilitzat el mòbil per ajudar-se en la partida.

Contra aquesta resolució pot interposar-se en el termini màxim de deu dies hàbils següents a la notificació de l’acte impugnat davant el Comitè d’Apel·lació de la Federació Catalana d’Escacs.

 

Comitè de Competició de la FCE

Barcelona 25 de març de 2025