Comitè dApel·lació

Federació Catalana dEscacs

Expedient 03/2025

Recurrent: Sr. E.M.G

En nom i representació del Club GEVA-CEA

contra Resolució de Comitè de Competició 23/2025

de la FEDERACIÓ CATALANA dESCACS

Ponent: Sr. Roger Rodríguez Font

Barcelona, 14 de març de 2025

 

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER.-En data 14/10/2024 es va celebrar una reunió de clubs on es va votar sobre la conveniència de fer una reglamentació transitòria per al 2025 on la categoria Divisió d’Honor estaria composada per 18 equips en comptes de 16 com a la temporada 2024. La proposta de 18 equips durant l’any 2025 a la Divisió d’honor s’aprova per 13 vots a favor, 2 en contra i 1 abstenció.

Tradicionalment, i des del 2018, s’ha anat fent la darrera ronda de la Divisió d’Honor en una seu única. A excepció del 2020 a causa de la pandèmia, la resta d’anys s’ha organitzat una última ronda tots els matxos junts en una sola sala de joc.

Així mateix, a l’Assemblea extraordinària de clubs del mes d’octubre de 2024 (Circular CAT 36/2024 Acta assemblea extraordinària 5 d'octubre) es va aprovar el nou reglament on indicava

El local de joc d'aquesta darrera ronda vindrà determinat per la circular corresponent.

En aquesta assemblea no va haver-hi cap esmena expressant l’oposició d’aquest efecte ni a la Circular CAT 40/2024 Lliga Catalana 2025 on s’indica

La darrera ronda de la Divisió d’Honor, el 15 de març de 2025, es portarà a terme en un mateix local de joc. Més endavant es donaran totes les dades.

En data 23 de novembre es va celebrar Assemblea General de Clubs on es va aprovar la Proposta modificació any 2025 a la Divisió d’Honor i proposta de sancions.

La Lliga Catalana 2025 de la categoria de Divisió d’Honor està sota la disposició transitòria aprovada a l’Assemblea General de Clubs del mes de novembre de 2024 Circular CAT 05/2025 Acta assemblea novembre 2024, després de ser aprovada per la reunió dels equips de Divisió d’Honor més els equips descendits i els possibles equips ascendits a la proposta. Aquesta disposició no altera la resta del reglament aprovat.

Així mateix, es va publicar la Circular CAT 05/2025 Acta assemblea novembre 2024, on no va haver-hi cap impugnació al respecte.

SEGON.- En data 18/02/2025 el Club GEVA-CEA, fa una consulta a la Federació amb relació a on es disputaria la darrera ronda de la Lliga a Divisió d’Honor indicant el perjudici econòmic i esportiu que suposaria disputar aquesta ronda a Barcelona.

La Federació li va contestar literalment:

Bon dia Esteve, 

Et comento que tal com indica la Circular CAT 40/2024 Lliga Catalana 2025 es jugarà a una seu única, que sortirà una nova circular ben aviat.

A la darrera assemblea cap equip va sol·licitar sortejar els números per tal d'equiparar nombre de desplaçaments, i es va aprovar el document de la Divisió d'Honor com es va presentar, sense esmenes.

Atentament, 

Cristina Bosch

TERCER.- En data 27 de febrer de 205 es va publicar la Circular CAT 14/2025 Última ronda Divisió d’Honor, on s’indicava el lloc de la darrera ronda de la Divisió d’Honor de la Lliga Catalana.

En data 28 de febrer i un cop publicada la circular la Circular CAT 14/2025 Última ronda Divisió d’Honor, el Club GEVA- CEA envia recurs al Comitè de Competició on sol·licita:

 

SOL·LICITA:

Al Comitè de Competició i Disciplina Esportiva de la Federació Catalana d’Escacs (FCE) que anul·li la decisió de la Federació Catalana d’Escacs sobre el local de joc de la ronda 9 de la Lliga Catalana d’Escacs – Divisió d’Honor, corresponent a l’enfrontament entre GEVA-CEA i Ateneu Colon.

Es sol·licita que es respecti el dret del GEVA-CEA a disputar aquesta ronda en el seu local de joc,

atès que:

• La decisió vulnera la igualtat de condicions esportives, obligant el GEVA-CEA a jugar 3 de les 4 rondes de la segona fase com a visitant. Això contradiu el document aprovat en l’Assemblea de novembre de 2024, única reglamentació documentada sobre la segona fase de la Lliga 2025, que en cap moment menciona que l’última ronda s’hagi de disputaren una seu única. A més, per al GEVA-CEA, aquesta mesura no només suposa un perjudici esportiu, sinó també un impacte econòmic significatiu a causa de les seves restriccions geogràfiques.

• No s’ha seguit cap procediment de licitació per a la designació del local de joc, impedint al GEVA-CEA proposar una seu alternativa que minimitzi el seu perjudici. A més, aquesta situació es repeteix per tercer any consecutiu a la província de Barcelona, beneficiant els jugadors d’aquesta zona en detriment dels equips que han de desplaçar-se.

• No existeix cap justificació reglamentària ni esportiva que avali aquesta decisió, la qual genera un greuge comparatiu tant per al GEVA-CEA com per a altres equips en situació similar.

QUART.- En data 07.03.2025, per mitjà de la Resolució 23/2025 que ara es recorre, el Comitè de Competició va fer les consideracions següents:

  1. La reglamentació aplicable a la Lliga Catalana 2025, a la categoria Divisió d’Honor, permet a la Federació determinar lliurement el local de joc de la darrera ronda.
  2. La reglamentació no indica que el local de joc de la darrera ronda de la Divisió d’Honor hagi de ser licitable i, com ja és tradicional des de l’any 2018, és la Federació la que decideix on es disputa aquesta darrera ronda.
  3. Es cert que la reglamentació transitòria de la temporada 2025 no parla específicament de la darrera ronda, però si ho fa la reglamentació genèrica que resta totalment vigent. El nombre d’equips de Divisió d’Honor, enguany 18 equips, no repercuteix en l’apartat que fa referència al local de joc de la darrera ronda. 
  4. Pel que fa a les referències que fa el Club GEVA-CEA de la reclamació similar, que va efectuar la temporada 2024 a aquest Comitè i posteriorment va retirar. No es pot tenir en consideració, ja que la reglamentació ha estat reformada i no és la mateixa que el 2024.
  5. La justificació reglamentària sí que existeix i s’indica en els fonaments de dret del reglament actual de la Lliga Catalana i de les circulars corresponents:

Art. 76 i 77 del Reglament General de competicions:

El local de joc d'aquesta darrera ronda vindrà determinat per la circular corresponent.

Circulars 40/2024 i 14/2025

La darrera ronda de la Divisió d’Honor, el 15 de març de 2025, es portarà a terme en un mateix local de joc.

En base a les consideracions anteriors, el Comitè de Competició va desestimar la petició del GEVA-CEA

CINQUÈ.- En data 12.03.2025 el Sr. E.M.G, en nom i representació del Club GEVA-CEA interposa recurs d’apel·lació contra la Resolució 23/2025 del Comitè de Competició ens els termes següents:

Aquest recurs es presenta basant-se en tres punts fonamentals:

1. Incompliment del reglament històric de la competició.

2. Falta de transparència en la presa de decisions.

3. Incompliment d’acords previs de la FCE.

 

MOTIUS DEL RECURS

1. Incompliment del reglament històric de la competició

En la Resolució del Comitè de Competició 23/2025 es va afirmar:

• "La reglamentació transitòria de la temporada 2025 no parla específicament de la

darrera ronda, però sí ho fa la reglamentació genèrica que resta totalment vigent."

Aquest argument és inconsistent. Si la reglamentació transitòria no menciona la seu

única, la FCE hauria d’haver inclòs aquesta condició en el document aprovat en

l’Assemblea per donar-li validesa reglamentària.

A més, els articles 76 i 77 del Reglament General de Competició estableixen que "El local

de joc d’aquesta darrera ronda vindrà determinat per la circular corresponent." No obstant

això, aquest criteri no pot aplicar-se a la Lliga Catalana 2025, ja que aquesta

temporada no s’està jugant sota aquests articles, sinó sota un document aprovat en

Assemblea. Per tant, la FCE no pot utilitzar parcialment aquest punt del reglament per

justificar la decisió, ja que s’hauria d’aplicar íntegrament o no fer-ho en absolut.

Insistir que respecte els punts 1, 3 i 5 de la Resolució del Comitè de Competició 23/2025;

en cap moment la Lliga Catalana 2025 s’està jugant sota els articles 76 i 77; no es pot

agafar una part d’aquests només perquè interessa a la FCE. El procés correcte hagués

estat afegir el condicionant de la última ronda en el document aprovat en l’Assemblea.

 

Reforma que la FCE només va promoure per deslegitimar una decisió del Tribunal Català

de l’Esport i que va redactar de la forma més ambigua possible per garantir la seva

aprovació. El propi president de la FCE va dir que simplement el Tribunal Català de

l’Esport s’equivocava, destrossant qualsevol separació de poder i eliminant les garanties

dels clubs a defensar-se, ja que s’invalida la última instància administrativa, aquesta part

deliberadament no es va mostrar en l’acta de la reunió, però si va ser capturat per Patricia

Llaneza, qui sempre explica el que es diu a l’Assemblea via X (antic Twitter).

 

A més, existeix un precedent clar en què el Comitè d’Apel·lació va reconèixer que els

acords d’Assemblea estan per sobre de reglaments i circulars. En la Resolució del Comitè

d’Apel·lació 07/2023, referent al cas del Club Escacs Montmeló, es va establir que una

decisió adoptada en assemblea general preval per sobre de qualsevol reglament

posterior o circular si aquesta modifica substancialment les condicions de la

competició. Aquest criteri és totalment aplicable al present recurs, ja que la modificació

imposada per la FCE no va ser sotmesa a votació ni es va recollir en l’acord de

l’assemblea pertinent.

Cal recalcar que el GEVA-CEA ja va demostrar que històricament la ronda amb seu

única era antireglamentària en el recurs presentat el 2024. Aquest fet va portar la FCE

a demanar la retirada del recurs per evitar la cancel·lació de la seu única per part dels

comitès. Malauradament, el GEVA-CEA va cometre l’error de retirar el recurs en un acte

de confiança i en un intent de reconstruir relacions amb la FCE, que posteriorment va

incomplir els seus compromisos.

 

2. Falta de transparència en la presa de decisions

La Federació Catalana d’Escacs argumenta que:

• La reglamentació transitòria de 2025 permet establir una seu única.

• Aquesta pràctica s’ha aplicat històricament.

Però els fets demostren el contrari:

• No es va sotmetre a votació la seu única en la reunió de clubs del 14/10/2024.

• No es va debatre ni votar en assemblea amb els equips afectats.

• No es va establir cap procés de licitació per determinar la seu més equitativa.

 

Aquesta falta de transparència ha generat un perjudici clar pel GEVA-CEA. Enguany, el

club haurà realitzat 2.400 km en desplaçaments, sumant-se als 7 desplaçaments de l’any

passat. En dues temporades, GEVA-CEA haurà jugat 20 partides de lliga, de les quals

12 han estat fora de casa i només 8 com a locals. Aquesta situació suposa una

desigualtat esportiva i econòmica flagrant. Sobretot tenint en compte que en 8 partides

de la segona fase (la fase per evitar el descens) el GEVA-CEA només n’ha pogut disputar

2 a Andorra, un 25% dels matxos més crítics! A més de l’impacte esportiu, aquesta

situació representa una càrrega econòmica desproporcionada. El GEVA-CEA ha hagut

d’invertir en desplaçaments extres, mentre que altres clubs han jugat més partits a casa,

reduint dràsticament els seus costos.

A més dels perjudicis esportius i econòmics exposats, la pèrdua de la condició de local

suposa un desavantatge addicional, ja que incrementa el risc de descens administratiu

segons l’Article 99 del Reglament. Aquesta decisió limita greument la capacitat de

reacció de l’equip davant baixes d’última hora, ja que el desplaçament obligatori redueix

el marge de maniobra per presentar un equip complint amb els requisits reglamentaris.

De fet, aquesta situació ja ha afectat directament el GEVA-CEA aquesta temporada, quan

l’equip va patir dues baixes inesperades el mateix dia del matx, sense temps suficient per

cobrir-les, ja que al matí ja es trobava desplaçant-se cap a Platja d’Aro i El Vendrell.

 

3. Incompliment dels compromisos adquirits per la FCE

El 2024, en una situació similar, la FCE va reconèixer aquest greuge i es va comprometre

a corregir-lo. Aquest compromís consta en correus i documents comptables de la FCE.

Tanmateix, aquest any la situació s’ha repetit, evidenciant un incompliment d’aquell

acord. A més, aquest fet hauria d’haver estat reflectit en el tancament comptable de

l’exercici 2024.

 

SOL·LICITUD

Per tot l’exposat, el GEVA-CEA sol·licita al Comitè d’Apel·lació de la Federació

Catalana d’Escacs que:

1. Anul·li la decisió de disputar la ronda 9 de la Lliga Catalana d’Escacs –

Divisió d’Honor en una seu única.

2. Restitueixi el dret del GEVA-CEA a jugar aquesta ronda en el seu local de

joc.

3. Obligui la Federació Catalana d’Escacs a establir un procediment clar i

equitatiu per a futures temporades, garantint la igualtat de condicions per a

tots els clubs.

4. En cas que la seu única es mantingui, es compensi econòmicament el GEVA-

CEA pels costos de desplaçament addicionals.

 

FONAMENTS DE DRET

PRIMER.- Normativa aplicable a la Lliga Catalana 2025

Argumenta el recurrent que la disposició transitòria es realitza per des legitimar la Resolució Exp. núm. 4092 - 25/24 del Tribunal Català de l’Esport (cas Andorra - Mollet, Lliga Catalana d’Escacs) i afirma que quan el president de la Federació Catalana d’ Escacs considera errònia l’esmentada Resolució està “destrossant qualsevol separació de poder i eliminant les garanties dels clubs a defensar-se”. No podem compartir aquesta opinió. El Comitè d’Apel·lació rebutja la censura a la crítica que pugui fer-se als òrgans jurisdiccionals de la Federació o a les resolucions del Tribunal Català de l’Esport. Aquest Comitè considera que dita crítica, sempre i quan no vulneri els límits del dret fonamental a l’honor, s’empara en el dret fonamental a la llibertat d’expressió.

Argumenta el recurrent el precedent de la Resolució 07/2023 del Comitè d’Apel·lació (cas Montmeló) va determinar que per Circular, la Federació no podia contradir un acord d’Assemblea, cosa que succeeix en el cas present.

En primer lloc, l'Assemblea General és l'òrgan superior de govern i representació de la Federació Catalana d’Escacs i els acords que adopti vàlidament són vinculants per a tots els membres afiliats. (Estatuts Art 19.)

Article 23.- Són competències pròpies de l'Assemblea General les següents:

o) Aprovar el Reglament Jurisdiccional així com qualsevol altre que reguli l'organització o el funcionament intern de la federació.

Per contra, Article 35.- La Junta Directiva és l'òrgan col·legiat a qui correspon el govern de la federació, que té la funció de regir el seu funcionament així com de promoure i dirigir les seves activitats esportives, tot acomplint i executant els acords de l'Assemblea General.

Per tant, és correcte afirmar que la Junta Directiva de la Federació no pot actuar contràriament als acords de l’Assemblea General de Clubs. Per tant, el nucli central de la qüestió que ens ocupa és dictaminar si la disposició insertada en els articles 76 i 77 del Reglament General de Competicions es troba suspesa o no per la disposició transitòria aprovada posteriorment.

Tal i com ja va senyalar aquest mateix Comitè d’Apel·lació en la seva resolució 02/2025

”En data 05.10.2024 l’Assemblea General Extraordinària de Clubs de la Federació Catalana d’Escacs va aprovar un nou Reglament General de Competicions. [...]

En data 23.11.2024, l’Assemblea General Ordinària de Clubs de la Federació Catalana d’Escacs va aprovar una disposició transitòria respecte al sistema de Competició de la Lliga Catalana de la Divisió d’Honor i el sistema d’ascensos entre les diferents categories de la mateixa, aplicable únicament la temporada 2025.

La normativa aplicable per la Lliga Catalana d’Escacs és la que consta en la disposició transitòria aprovada i supletòriament el Reglament General de Competicions en aquelles qüestions no expressament modificades.”

En altres paraules, la disposició transitòria no suspèn per la Lliga Catalana 2025 cap disposició que no sigui contraria a la mateixa. Resulta previst pels articles 76 i 77 que la ronda final dels Equips de Divisió d’Honor, en el format de 16 equips es jugui en seu única.

Tenint en compte la molt recent aprovació, només dos mesos enrere del nou Reglament General de Competicions, que preveu la disputa de la última ronda en seu única i de conformitat amb l’article 3.1 del Codi Civil “les normes s’interpretaran segons el sentit propi de les seves paraules, en relació al context, els antecedents històrics i legislatius i la realitat social del temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment al esperit i la finalitat d’aquelles”, el Comitè d’Apel·lació realitza la interpretació teleològica segons la qual la voluntat del legislador, l’Assemblea General de Clubs, és que la última ronda de la Divisió d’Honor pugui ser disputada en seu única. En base a aquesta interpretació, considera plenament ajustada a dret la disposició de les circulars 40/2024 i 14/2025 que determinen que la última ronda es jugui en seu única i que comunica que aquesta serà el Casinet d’Hostafrancs de Barcelona.

El Comitè d’Apel·lació, únicament sotmès a l’imperi de la llei, no accepta per falta de fonament jurídic l’argument de falta de transparència o d’una hipotètica promesa incomplerta per part de la vigent Junta Directiva de la Federació. El funcionament democràtic de la nostra institució consisteix en la celebració d’eleccions periòdiques i és en aquest context on el GEVA-CEA podrà exigir responsabilitats polítiques a la actual Junta Directiva, si ho té per convenient.

Respecte a les pretensions 3 i 4 pel petitum de l’escrit d’apel·lació GEVA-CEA, el Comitè d’Apel·lació ha de desestimar aquestes pretensions. I és que resulten noves pretensions no formulades en l’escrit inicial de denúncia davant del Comitè de Competició. Havent transcorregut el temps processal oportú per fer aquesta petició, s’ha de dictaminar la impossibilitat de realitzar-les per preclusió (LEC Art 136).

PART DISPOSITIVA

El Comitè d’Apel·lació HA RESOLT:

ÚNIC.- Desestimar el recurs del GEVA-CEA Ratificar la 

Aquesta resolució del Comitè d'Apel·lació és immediatament executiva i esgota la via federativa. No obstant això, aquesta resolució pot ser recorreguda, en el termini dels deu dies hàbils següents a la seva notificació, davant el Tribunal Català de l’Esport.

Barcelona, 14 de març de 2025

Comitè d’Apel·lació de la Federació Catalana d’Escacs